söndag 12 november 2017

En glad surdeg


Jodå brödet blev riktigt bra, här kommer receptet, allting är ungefärligt då jag mer känner på konsistens och tar det som finns och så än kör på mått. Har dock satt två degar till idag som jag ska baka med termometer för att se om det är bra.

Först gör jag en fördeg, typ 2-5 msk surdegskultur. 2 dl mjöl, råg till rågsurdegen och vete till vetesurdegen. 2 dl ljummet vatten. Gör till en jämn smet och låt stå. Förr fick den stå över natten, nu för tiden går det riktigt snabbt. Min surdeg är 1 år gammal nu i november, det bubblar upp rejält på bara några timmar. 

När den är bubblig fin och fluffig så bakar jag den i matberedaren.

Bullarna
9-12 dl vetemjöl
2-2,5 dl vatten
Neutral olja, en skvätt
Knåda ett tag. 
Degen ska vara mjuk och len och jämn, lite kladdig men inte för lös. 
1 riven morot
1 nypa sallt
i klick honung
Knåda lite till.
Ta upp degen på mjölat bakbord.
Låt den vila. 
Vik den genom att dra i degen och vika in mot mitten ca en gång i halvtimmen. 
Dela till 10-13 bullar. 
Låt bullarna jäsa lite till och vik lite då och då. 
Jag lät dem sedan kalljäsa långt ner i kylen över natten. 
På morgonen satte jag på ugnen direkt och lät värmas en timme.
Penslade bröden med vatten med lite honung i och in i megavarm ugn. Ca 10 min.
Sen sänkte jag värmen och körde 10 min till.
Gyllenbruna, klara och mycket goda.

Brödet
7 dl vetemjöl
3-4 dl grahamsmjöl. 
2-2,5 dl vatten
en skvätt olivolja
Knåda ett tag
1 riven morot
1-2 rivna rödbetor
Knåda lite till
Degen ska vara mjuk och len och jämn, lite kladdig men inte för lös. 
Sen oljade jag en gjutjärnsgryta med olivolja och lät degen jäsa där i. 
Samma prcess som ovan med vikning lite då och då. 
Jag blandade flingsalt och sesamfrön och rullade degen i det. 
Kalljäsa i grytan över natten.
Het ugn precis som ovan, lite vatten i ugnen och in med hela grytan. Baka ca 1 h och sänk värmen lite efter hälften. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar