lördag 14 oktober 2017

Mandel och Casewdryck med dadlar och vanilj

Hade redan i veckan bestämt att jag skulle prova göra egen mandelmjölk. När jag kollade recept så stötte jag även på Casewmjölk och bestämde mig för att göra båda.
Jag la ca 3 dl mandel/nötter i blöt över natten.
Morgonen efter skalade barnen mandeln... Typ en mandel. Resten gjorde jag.
Sen mixade jag nötter/mandel med 1 liter vatten,
Två dadlar och lite vaniljpulver.
Nu började det kluriga för nu ska drycken silas och jag äger ingen silduk. Eftersom jag inte ska köpa mer i livet tänkte jag att kaffefilter skulle fungera.
Nej
Silen först och sen kaffefilter
Nej
Ca 10 flaskor, byttor, skålar och silmetoder senare insåg jag att en ren, tät kökshandduk fungerade bäst.
Sila alltså bort nötkrosset, lämpligast med silduk men annat fungerar.
Det blev jättegott! Nu ikväll njuter barnen av en smoothie.
En banan
Ca 4 dl kall mandel/nötmjölk
Jordgubbar.
En skvätt extra vaniljpulver om man gillar det!
Hoppas ni alla har en värdefull helg!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar